Det blir allt vanligare att handla på nätet. I en enkät från 2022, publicerad av Riksbanken,
uppgav 75 procent av de tillfrågade att de handlat online under de senaste 30 dagarna.
Detta är en ökning med knappt 20 procentenheter jämfört med 2018, vilket visar på e-
handelns starka framfart på senare år.
Siffrorna talar sitt tydliga språk – företag som vill sälja produkter har mycket att tjäna på att
finnas online, något de allra flesta insett. I dag finns e-handlar inom alla möjliga kategorier,
allt från kläder och skor till möbler.
Smidigt att handla möbler online – allt från trädgårdsbänkar till fåtöljer
Anledningarna bakom e-handelns tillväxt är inte särskilt svåra att förstå. Den kanske
viktigaste faktorn stavas smidighet. Man slipper lämna hemmet och får samtidigt tillgång till
en uppsjö av produkter, oavsett om man är på jakt efter en trädgårdsbänk, en fåtölj eller
något helt annat.
När man hittat det man eftersöker kan man köpa sina produkter direkt
från köksbordet och i somliga fall få allt levererat till dörren. Av denna anledning kan det vara särskilt bekvämt att handla just möbler online. Inom denna produktkategori är paketen ofta stora, tunga och svåra att själv frakta. Det kan exempelvis handla om en fåtölj.
Om man shoppar online kan man ha fåtöljen hemma i vardagsrummet
några dagar senare utan någon större ansträngning. Men för att det hela ska gå smidigt och enkelt finns några viktiga faktorer att tänka på. Vi går igenom fyra av de viktigaste.
1.Läs beskrivningen
Att ta sig en ordentlig titt på produktbilden är såklart viktigt innan man köper en möbel på
nätet. Och man bör vara minst lika noggrann när man läser produktbeskrivningen. Bilderna
på webbplatsen kan nämligen vara något missvisande eller inte visa allt, vilket kan ge
upphov till besvikelse när möbeln väl anländer hem.
I beskrivningen framkommer möbelns mått, vilket eller vilka material den består av, vilka
funktioner den har, skötselråd och annan direkt nödvändig information. Saknas en fullgod
beskrivning kan man vända sig till kundtjänst för svar.
2.Leta efter färgkoden
En annan viktig punkt att hålla utkik efter är färgkoden, som även den ofta finns i
produktbeskrivningen. Om möbeln är svart eller vit kanske det inte alltid finns en färgkod
tillgänglig, men för andra färger är det vanligt förekommande.
Detta då färgen på bilden inte
alltid är helt representativ för hur den ser ut i verkligheten. Att undersöka färgkoden kan
alltså vara avgörande för huruvida möbeln passar in i ens hem eller inte.
3.Undersök fraktalternativen
Många webbutiker erbjuder ett flertal alternativ vad gäller frakt. Ofta kan man välja bland
både aktörer som levererar till ombud och aktörer som levererar direkt hem. Vilket
alternativ man väljer bör såklart bero på vad man föredrar. Men viktigt att komma ihåg är att
det kan förekomma stora skillnader i såväl leveranstid som fraktkostnad. Tiden och
kostnaden finns ofta att hitta i samband med att man väljer sitt fraktalternativ. Om inte kan
man ta sig en titt i webbplatsens FAQ-del.
4.Kontrollera vad som gäller för returer
Om man genomfört ovanstående steg är man förhoppningsvis nöjd när möbeln väl levereras,
men man kan aldrig veta säkert innan man ser möbeln i sitt eget hem. Därav bör man
kontrollera vad som gäller för returer redan innan man beställer hem sin produkt.
Huvudregeln lyder att man har 14 dagars ångerrätt när man handlar online, men det finns
vissa undantag. Dock finns inte lika tydliga riktlinjer för hur en retur ska gå till.
Hur man går till väga och vad som gäller för återbetalning kan skilja sig mellan olika nätbutiker. För att ta reda på företagets returpolicy kan man återigen vända sig till kundtjänst eller FAQ-sidan. På så sätt kan det kännas betydligt tryggare att handla sin nästa möbel via nätet.